Fortsätt till huvudinnehåll

Några enkla tips för att spara el hemma

 Hej Ali!

Hur går det med dig? Har du problem med el pris?

Eftersom el priset ökar mer och mer samt allt som händer i världen om energi, måste vi spara vår energi så bra som möjligt. Jag har några enkla tips för att spara el hemma.

Byt ut gamla lampor till lampor som sparar el samt släcka alla lampor som du inte används och när du sover. Under dag finnes inget behov att använda lampor så tända bara dem när det är mörkt. Sänk värmen och ta på dig lite mer kläder. Tvätta kläder med 30 grader i stället för 60 grader. Använd inte varm vatten för mycket.

Jag hoppas att mina tips hjälpa dig att använda energi klokt och försöka hindra energislöseri.

 

kram

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Berätta om hur kan trafik förbättras i ditt område Kurs D (150 ord)

  Trafik i vårt samhälle idag gör det möjligt för oss att pendla billigt och bekvämt samtidigt. För att förbättra trafiksituationen kan flera strategier användas. För det första är det viktigt att investera i infrastrukturutveckling, såsom nya vägar, bättre underhåll och trafikövervakningssystem. Detta kan hjälpa till att minska trafikstockningar och förbättra trafikflödet. Att främja användningen av kollektivtrafik är också avgörande. Genom att erbjuda pålitliga, bekväma och prisvärda transportsystem kan fler välja att resa kollektivt istället för att köra egna bilar. Detta minskar antalet fordon på vägarna och lindrar trafikstockningar. En annan viktig åtgärd är att främja hållbara transportsätt som cykling och gång. Genom att investera i cykelleder, promenadvänliga områden och tillräckliga parkeringsmöjligheter för cyklister kan fler välja dessa alternativ för kortare resor. Samtidigt är det viktigt att erbjuda säkra och attraktiva gångvägar för att uppmuntra fler människor att gå i

Berätta om semester Sfi (Nationella prov Kurs D 2022) - موضوع سويدي عن العطلة

  Hej Ali! Hur går det med semester och vad bestämde ni om er semester? Jag är ledig för fyra veckor så jag kan ta hand om dina barn och katten eftersom jag kommer att vara hemma hela semester. Att ha semsester i staden är inte så roligt utan det är bättre att vara bredvid naturen. Jag råder er att resa utomlands till exempel Spanien eller Grekland för att det är väldigt skönt där. På sommaren är det bra att resa till ett land som är varmt och har aktiviteter att göra. Du kan sola där samt besöka alla gamla platser. Jag var i Spanien föra året och jag hade väldigt roligt där med min familj. Ifall du vill resa med din familj, rekommenderar jag Grekland eftersom det är billigare. Glöm inte att ta med dig passande kläder och solkräm. Om du bestämmer att resa, meddela mig så snart du kan. Kram

Skriv ett email till affärens ägare och berätta vad som är bra i affären och förklara varför

 Ämne: Feedback och förbättringsmöjligheter för er affär Hej [Affärens ägares namn]! Jag hoppas att detta email når er i god hälsa. Jag är en lojal kund i er affär och jag blev glatt överraskad när jag hörde att ni planerar att flytta till en större lokal i samma område. Jag skulle gärna dela med mig av mina åsikter om affären och ge er feedback om vad som fungerar bra, vad som kan förbättras och vad jag hoppas att ni kommer att erbjuda när ni flyttar till den nya lokalen. För det första vill jag berömma er för det som fungerar bra i er affär. Jag uppskattar den vänliga och hjälpsamma personalen som alltid finns tillgänglig för att svara på frågor och ge råd. Det gör min shoppingupplevelse mycket trevlig och personlig. Dessutom är jag imponerad av det breda sortimentet ni erbjuder. Det finns alltid ett bra utbud av produkter att välja mellan, vilket gör det enkelt för mig att hitta det jag letar efter. När det gäller förbättringsmöjligheter finns det några saker som jag skulle vilja nä

(Nationella prov Kurs D 2022) Vad du tycker att skolan ska köpa läroböcker eller fler datorer - رسالة رسمية إلى مدير المدرسة

                          Ett brev till rektorn Jag heter Ali och jag är en elev på sfi hos er. Jag skriver till er eftersom jag hörde att skolan har fått pengar över. Jag tycker att det är bättre att skolan köper datorer i stället läroböcker. För det första går det lätt och snabbt att använda datorer för att översätta ord. För det andra är sfi-elever vuxna personer som kan ta ansvar när de använder datorer utan att spendera tid. Dessutom har datorer några program som kan hjälpa oss att skriva bättre svenska. Däremot finns det några nackdelar när elever använder datorer på sfi. Till exempel datorer kan användas för att fuska. Jag är mycket tacksam om elever får använda nya datorer på lektionerna. Om ni behöver mer diskussion, kontakta mig på min mobil nummer: 0722222222.   En elev på sfi  

Nationella prov skriva SFI kurs B

Nationella prov för SFI kurs B borde man förvänta sig att kunna skriva om olika ämnen. Här är några exempel: 1. Personlig information: Du kan skriva om dig själv, din familj, ditt arbete eller dina intressen. Exempel: Mitt namn är [ditt namn]. Jag kommer från [ditt land]. Jag har en bror och en syster. Min favorithobby är att läsa böcker. 2. Vardagliga aktiviteter: Du kan skriva om olika aktiviteter du gör under dagen, t.ex. vart du går, vilka sysslor du utför och hur du spenderar din fritid. Exempel: På morgonen går jag till skolan. På eftermiddagen arbetar jag som städare. På kvällen träffar jag mina vänner och vi spelar fotboll. 3. Beskrivningar och jämförelser: Du kan beskriva människor, platser eller saker och jämföra dem med varandra. Exempel: Min bästa vän är lång och har blont hår. Min favoritstad är större än min hemstad. 4. Brev och email: Du borde skriva ett brev till din kompis om något du gjorde.

موضوع سويدي قصير بكلمات سهلة عن مكان تحبه

Jag älskar stranden. Det är en vacker och lugn plats. Ljudet av vågorna och havsbrisen fyller mig med frid. Jag kan gå barfota på den mjuka sanden och känna den glida mellan mina tår. Solen stiger upp på den blå himlen och jag känner dess värme på min hud. Jag älskar att simma i det klara och friska vattnet och njuta av skönheten i fiskarna och sjöborrar. Dessutom kan jag koppla av i en bekväm strandstol under ett parasoll och läsa en bok samtidigt som jag lyssnar på havets tysta viskningar. Stranden är min favoritplats där jag kan fly vardagens stress och njuta av naturens enkelhet.

Beskriv sommaren i Sverige Kurs B

  Sommaren i Sverige är en bra tid då naturen blir finare och människor njuter av det ljusa och varma vädret. Solen skiner längre och dagarna blir längre, vilket ger utrymme för att njuta av att vara med andra ute som till exempel att grilla, picknicka och ta långa promenader. I Sveriges finns det många vackra stränder för att simma och sola. Det är också under sommaren händer många roliga saker som midsommarfirandet, där människor samlas för att dansa och njuta av god mat och trevligt sällskap. Sommaren i Sverige bjuder på vackra aktiviteter som lockar människor från hela världen.

CV Mall

  CV För- och efternamn Skriv din Linkedin-adress om du har en profil där mobil: 000-000 000 00 | e-post: namn@namn.com Sammanfattning och mål     Om du har gjort mycket eller har ett spretigt cv, sammanfatta kort din kompetens och de erfarenheter som är relevanta för just det här jobbet.     Det är viktigt att arbetsgivaren snabbt får en översikt som är intresseväckande.     Det räcker med ca 4–5 punkter.     Tala om vad du har för yrkesmål. Arbetslivserfarenhet XXXX – 2015 Yrkestitel och arbetsgivare Ort Beskriv kortfattat dina arbetsuppgifter och ansvarsområden, antingen i punktform eller i en mening. Ta med det som är viktigast för tjänsten du söker. Skriv i kronologisk ordning med det senaste jobbet först. XXXX – XXXX Yrkestitel och arbetsgivare Ort Beskriv kortfattat dina arbetsuppgifter och ansvarsområden, antingen i punktform eller i en mening. Ta med det som är viktigast för tjänsten du söker. Skriv i kronologisk ordning med det sena

عبارات للتعازي باللغة السويدية

 بالطبع! إليك بعض العبارات التي يمكنك استخدامها للتعبير عن التعازي باللغة السويدية: 1. "Jag beklagar djupt för ditt förlust." 2. "Mina varmaste kondoleanser till dig och din familj." 3. "Måtte den avlidnes själ vila i frid." 4. "Minnesvärt och värdefullt är det som lever kvar." 5. "Mina tankar och böner är med dig och din familj i denna svåra tid." 6. "Låt mig veta om det finns något jag kan göra för att hjälpa eller stötta dig." هذه بعض العبارات التي يمكنك استخدامها للتعبير عن التعازي باللغة السويدية. يمكنك تعديلها أو تخصيصها حسب الحالة وعلاقتك بالشخص المحزون. اتمنى انها تكون مفيدة لك. إذا كان لديك أي طلب آخر، فلا تتردد في طرحه.

النفي باللغة السويدية

 في اللغة السويدية الأساسية والفرعية، يمكن استخدام كلمة "inte" ككلمة النفي، وهي تستخدم في نفي الأفعال والجمل بشكل عام. هناك بعض الأشكال الأساسية للنفي في اللغة السويدية: 1. النفي المباشر: - لا يجوز: inte får - لا يجب: inte borde - لا يحق له: inte har rätt 2. النفي الشامل: - لا أحد: ingen - لا شيء: ingenting 3. النفي الجزئي: - ليس كثيرًا: inte mycket - ليس دائمًا: inte alltid - ليس هنا: inte här 4. النفي بتغيير معنى الفعل: - لا ينام: inte sova (النوم) - لا يرى: inte se (الرؤية) وهناك المزيد من الأشكال التي يمكن استخدامها للنفي في اللغة السويدية. يجب ملاحظة أن استخدام "inte" يعتمد على سياق الجملة وترتيب الكلمات.